Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Ambivalence identity: kulturní tradice jako téma v současném českém a slovenském umění
Maixner, Miroslav ; Klodová, Lenka (oponent) ; Janečková,, Zuzana (oponent) ; Zálešák, Jan (vedoucí práce)
Disertační práce se zaměřuje na fenomén nové přítomnosti odkazů k tradiční lidové kultuře v současném českém a slovenském umění. Důraz je přitom kladen na období od roku 2000 po současnost. Jádro práce tvoří kapitoly věnované umělkyním a umělcům, kteří v tomto období výrazněji tematizovali různé aspekty tradiční lidové kultury, a to buď coby dílčí prvek konkrétních projektů, nebo v podobě kontinuálního zájmu o danou oblast. Podstatou této části je ukázat šíři a heterogenitu zkoumaných projevů napříč mediálním spektrem. Hlavním záměrem celé práce je pak analýza a zasazení zkoumaných jevů do relevantního kontextu v rámci teorie a historie umění. Důvodem je jejich odlišná povaha od tematicky podobných projevů v 19. a 20. století. Při srovnání s aktuálními tendencemi v zahraničí se navíc ukazuje řada spojitostí, jako jsou vazby na environmentální problematiku, kritiku stavu společnosti a především na nové otázky spojené s osobní i kolektivní identifikací. Analýzu těchto fenoménů proto stavím na hybridním interdisciplinárním základě s využitím teoretických přístupů k identitě v sociálních a humanitních vědách. Činím tak jednak v úvodních teoretických kapitolách, hlavní těžiště ale spočívá v závěrečné analytické syntéze. Ta do značné míry staví též na datech získaných z rozhovorů s umělci, jejichž přepisy najde čtenář v příloze. V závěru je přiložena dokumentace kurátorských projektů a výstav realizovaných coby praktická část dizertačního projektu.
Masculine Identity in Chuck Palahniuk's Early Novels
Ondrášek, Jakub ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje mužské identitě třech hlavních mužských postav v raných románech Chucka Palahniuka Klub rváčů, Program pro přeživší a Zalknutí. Práce má dvě části. První teoretická část se zabývá stručnou charakterizací antropologického a sociologického pojetí mužství či mužské identity se zaměřením na současnou maskulinitu v USA. Dává tak teoretický základ pro část druhou, literárně interpretační. V ní je rozebrána mužská identita tří hlavních hrdinů Palahniukových románů. Interpretace je vedena po linii jejího vývoje, jelikož všichni tři hrdinové procházejí stejnými vývojovými fázemi - krizí identity, opření se o tradiční vzorce mužského chování, jejich zamítnutí a konečně hledání základu pro identitu v osobním vztahu.
Ambivalence identity: kulturní tradice jako téma v současném českém a slovenském umění
Maixner, Miroslav ; Klodová, Lenka (oponent) ; Janečková,, Zuzana (oponent) ; Zálešák, Jan (vedoucí práce)
Disertační práce se zaměřuje na fenomén nové přítomnosti odkazů k tradiční lidové kultuře v současném českém a slovenském umění. Důraz je přitom kladen na období od roku 2000 po současnost. Jádro práce tvoří kapitoly věnované umělkyním a umělcům, kteří v tomto období výrazněji tematizovali různé aspekty tradiční lidové kultury, a to buď coby dílčí prvek konkrétních projektů, nebo v podobě kontinuálního zájmu o danou oblast. Podstatou této části je ukázat šíři a heterogenitu zkoumaných projevů napříč mediálním spektrem. Hlavním záměrem celé práce je pak analýza a zasazení zkoumaných jevů do relevantního kontextu v rámci teorie a historie umění. Důvodem je jejich odlišná povaha od tematicky podobných projevů v 19. a 20. století. Při srovnání s aktuálními tendencemi v zahraničí se navíc ukazuje řada spojitostí, jako jsou vazby na environmentální problematiku, kritiku stavu společnosti a především na nové otázky spojené s osobní i kolektivní identifikací. Analýzu těchto fenoménů proto stavím na hybridním interdisciplinárním základě s využitím teoretických přístupů k identitě v sociálních a humanitních vědách. Činím tak jednak v úvodních teoretických kapitolách, hlavní těžiště ale spočívá v závěrečné analytické syntéze. Ta do značné míry staví též na datech získaných z rozhovorů s umělci, jejichž přepisy najde čtenář v příloze. V závěru je přiložena dokumentace kurátorských projektů a výstav realizovaných coby praktická část dizertačního projektu.
Question of Identity in The Impressionist and Baumgartner' s Bombay
Sehnalová, Kamila ; Topolovská, Tereza (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce si klade za cíl zachytit podstatu utváření identity hlavních hrdinů dvou děl postkoloniální literatury, tj. Impresionista (Hari Kunzru) a Baumgartnerova Bombaj (Anita Desai). Pojem identita je zkoumán ze dvou různých perspektiv, tradiční a postkoloniální. Kromě toho tato práce analyzuje reakce obou postav na jejich krizi identity. Cílem této práce je určit, jaký vliv na lidský život mají dva extrémní typy identity, fluidní, proměnlivá identita, která je v rámci postkoloniální teorie považována za ideální a neměnná, stálá identita jako její protiklad. Zvláštní pozornost je také věnována třem klíčovým pojmům postkoloniální teorie, tj. liminalitě, hybriditě a mimikry, a tomu, jak se promítají do hlavních postav vybraných románů. Provedená analýza ukazuje, že ani jeden ze jmenovaných přístupů se neosvědčuje jako použitelný nebo prospěšný v životě jedince.
Masculine Identity in Chuck Palahniuk's Early Novels
Ondrášek, Jakub ; Ženíšek, Jakub (vedoucí práce) ; Chalupský, Petr (oponent)
Tato diplomová práce se věnuje mužské identitě třech hlavních mužských postav v raných románech Chucka Palahniuka Klub rváčů, Program pro přeživší a Zalknutí. Práce má dvě části. První teoretická část se zabývá stručnou charakterizací antropologického a sociologického pojetí mužství či mužské identity se zaměřením na současnou maskulinitu v USA. Dává tak teoretický základ pro část druhou, literárně interpretační. V ní je rozebrána mužská identita tří hlavních hrdinů Palahniukových románů. Interpretace je vedena po linii jejího vývoje, jelikož všichni tři hrdinové procházejí stejnými vývojovými fázemi - krizí identity, opření se o tradiční vzorce mužského chování, jejich zamítnutí a konečně hledání základu pro identitu v osobním vztahu.
Czech young consumers' consumption and perception of beer: a netnographic study
Černo, Lukáš ; Chytková, Zuzana (vedoucí práce) ; Stříteský, Václav (oponent)
The goal of this thesis is to define what globalization is, how the people across the world react to it based on their local context, how the reactions change under the conditions of economic crises and finally how the reactions are reflected in consumption. I answer these goals both from the theoretical and practical perspective. Based on my review of theory I define globalization (1) in economic terms as a recurring phenomenon related to changing power structures of world economy when new economic centers emerge and (2) in cultural terms as localized human experience determined by both one's worldview and one's local circumstances. I further hypothesize that the worldview underlying this localized experience changes during economic crises from modernism to traditionalism and postmodernism. Since Consumption then reflects our worldview in a culturally specific way. In the practical part I further test these findings through a netnographic study focused on Czech beer enthusiasts. The key finding is that the beer enthusiasts express a need to return to traditional brewing methods. However, there appears to be no correlation between economic crisis and the emergence of traditionalism among beer enthusiasts but rather the traditionalism erupst due to clash between modernist worldview of beer enthusiasts and perceived destruction of beer industry by capitalism. Finally, the traditionalism doesn't seem to be replacing modernist worldview of beer enthusiasts but rather serves as a resource for this worldview.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.